OmaVero: Katso-tunnuksille jatkoaikaa

OmaVero: Katso-tunnuksille jatkoaikaa

Verohallinto on päättänyt antaa Katso-tunnuksille jatkoaikaa liikkeen- ja ammatinharjoittajien (toiminimiyrittäjät sekä henkilöyhtiöt ja niiden yhtiömiehet) osalta.

Tämä tarkoittaa sitä, että myös liikkeen- ja ammatinharjoittajien osalta Katso-tunnuksia voidaan hyödyntää OmaVerossa Suomi.fi-valtuuksien ohella 31.12.2019 asti. OmaVeron palvelun käyttöä varten tarvitaan kuitenkin uusi Katso-rooli: Henkilön ja yrityksen OmaVero.

Jatkoajasta huolimatta taloushallinnon palveluntarjoajien kannattaa kuitenkin ryhtyä hankkimaan asiakkailtaan Suomi.fi valtuuksia, jotta järjestelmän toiminta tulee tutuksi. Tulorekisteriin kirjautumiseen Suomi.fi-valtuudet tarvitaan joka tapauksessa viimeistään 1.1.2019.

Puutteita Suomi.fi käyttöoikeusrajauksissa

Käyttöoikeuksien rajaaminen mahdollista vasta syksyllä

Suomi.fi-valtuuksissa on vielä tällä hetkellä puutteita käyttöoikeusrajauksissa. Näihin on tulossa korjauksia, joiden sisältö täsmentyy lähiviikkoina. Nämä puutteet koskevat lähinnä suuria toimistoja.

• Tällä hetkellä ei voida rajata sitä, ketkä kirjanpitäjät pääsevät minkäkin asiakkaan OmaVeroon tai ketkä palkanlaskijat minkäkin asiakkaan Tulorekisteriin. Tähän on tulossa parannuksia syksyllä.
  • Tällä hetkellä yksittäinen suurempi asiakasyritys ei voi jakaa henkilöstöään tulorekisteriä varten aliorganisaatioihin, jotta tilitoimisto pääsisi esimerkiksi vain työntekijäpalkkoihin, jos toimihenkilöpalkat ja johdon palkat laskee yritys itse tai toinen tilitoimisto. Tähänkin on tuloissa syksyllä kehitystä.

Nämä puutteet eivät koske esimerkiksi tilitoimistoa, jossa palkanlaskijat ja kirjanpitäjät tuuraavat tarvittaessa toisiaan yli asiakasrajojen eli asiakkaita ei ole jaettu esimerkiksi eri palkkatiimien välille. Tällainen tilitoimisto voi alkaa hyödyntämään Suomi.fi-valtuuksia halutessaan välittömästi.

Muita tiedossa olevia puutteita

• Useimmat toimistot haluavat hankkia asiakkailtaan Suomi.fi-valtuudet tekemällä asiakkaalleen valtuutuspyynnön. Asiakkaan on helppo hyväksyä se Suomi.fi-palvelussa. Tällä hetkellä valtuutuspyynnön voi tehdä vain henkilö, jolla on yksin oikeus nimenkirjoittamiseen, esimerkiksi toimitusjohtaja. Valtuutuspyynnön tekoa ei siis voi delegoida toimiston kirjanpitäjille siten, että kukin tekisi valtuutuspyynnöt omille asiakkailleen. (Arvioidaan korjattavan lokakuussa)
  • Ns. yhdenmiehen yhtiöt aiheuttavat tällä hetkellä ongelmia Suomi.fi-valtuuksien luomiseen. Asiakasyrityksen yhtiöjärjestyksessä voi olla säädetty esimerkiksi siten, että hallituksen puheenjohtaja on oikeutettu nimenkirjoittamiseen yksin. Mikäli hallitukseen on tosiasiallisesti valittu vain yksi jäsen, sillä ei näin ole puheenjohtajaa. Tällöin hallituksen ainoa jäsen ei ainakaan toistaiseksi voi antaa valtuuksia. (Arvioidaan korjattavan lokakuussa)

Taloushallintoliitto selvittää jäsenten ongelmatapauksia aktiivisesti. Tiedotamme muutoksista heti, kun saamme lisätietoa.

Eija Männistö

Palkka-​ ja henkilöstöhallinnon johtava asiantuntija 0400 574 768