Nostetaan malja palkanlaskijoille – ensimmäinen kuukausi tulorekisteriä takana!

Nostetaan malja palkanlaskijoille – ensimmäinen kuukausi tulorekisteriä takana!

Tulorekisteri on ollut iso ponnistus kaikille osapuolille, niin palkanlaskentaa tekeville asiantuntijoille, palkkahallinnon järjestelmätoimittajille kuin tulorekisteriyksiköllekin. Harvoin iso uudistus on täysin valmis lanseeraushetkellä ja näin kävi tulorekisterinkin osalta.

Sitä mukaa, kun ongelmia on tullut esiin, on sekä tulorekisteri että palkkahallinnon ohjelmistotalot tehneet päivityksiä järjestelmiinsä. Luonnollisesti virhetilanteet ovat aiheuttaneet palkanlaskennassa viiveitä, vieneet aikaa ja kuluttaneet hermoja.

Onnistuminen on vaatinut hyvää suunnittelua ja paljon työtä

Tulorekisterin käyttöönoton suunnittelu ja aloittaminen hyvissä ajoin viime vuonna olivat avainasemassa, jotta odotetulta tammikuun kaaokselta vältytään. Tilitoimistoissa on jo viime kesästä alkaen, osassa jopa aikaisemminkin, pyydetty asiakkailta työntekijöiden tietoja päivitettäväksi palkkaohjelmiin. Ohjelmissa käytettäviä palkkalajeja koodattiin tulolajeille heti siitä lähtien, kun palkkaohjelmistojen päivitykset julkaistiin. Myös tulorekisterin varmenteita haettiin marraskuusta alkaen, kun se oli mahdollista. Kaikki mahdollinen etukäteen valmistautuminen tilitoimistossa helpotti tammikuun työtä.

Mikäli käyttöönottoon valmistautuminen jäi kuitenkin syystä tai toisesta viime tippaan, se näkyi tammikuussa kiireenä ja venyneinä työpäivinä, sillä samanaikaisesti oli tehtävä normaalit juoksevat työt ja vuosi-ilmoitukset vuoden 2018 osalta. Palkanlaskijat ja taloushallinnon asiantuntijat ovat uskomattomia, sillä työt tulee yleensä tehtyä – viimeistään viime hetkellä.

Kiireen keskellä tulorekisterin ja järjestelmien toimimattomuudet aiheuttivat ainakin osalle palkanlaskentaa tekeville asiantuntijoille huolta ja ahdistusta. Uuden oppiminen vie aina aikaa, varsinkin näin valtavassa muutoksessa. Tulorekisteri huomioi opetteluvaiheen sillä, että vuoden 2019 aikana ei ilmoittamiseen liittyen tule pääsääntöisesti sanktioita myöhästymisistä tai virheistä.

Palkanlaskenta siirtyi kerralla digiaikaan – jos palkanlaskennassa niin halutaan

Varmenteen kautta ilmoittaminen on otettu useissa tilitoimistoissa käyttöön, koska sen avulla ilmoittaminen onnistuu automaattisesti ilman manuaalista työtä ja seurantalistoja. On kuitenkin ohjelmia, joihin varmenne on tulossa vasta kevään aikana. Osan palkanlaskijoista on tehtävä ilmoittaminen toistaiseksi muilla tavoin.

Automaattista ilmoittamista ei kuitenkaan tarvitse ottaa käyttöön. Sähköisessä asiointipalvelussa tiedot voi ilmoittaa myös siirtämällä sinne tiedostot palkkaohjelmasta tai täyttämällä verkkolomakkeet manuaalisesti. Jokainen voi valita itselleen sopivan tavan.

Ilmainen palkanlaskentaohjelma lähettää tiedot automaattisesti tulorekisteriin

Itse palkkansa laskeville pienyrittäjille, yhdistyksille ja kotitalouksillekin kannattaa suositella palkka.fi -palkanlaskentaohjelmaa, joka on kaikkien käytettävissä ilmaiseksi. Palkka.fi lähettää automaattisesti kaikki tulorekisterin ilmoitukset ilman, että tietoja tarvitsee syöttää manuaalisesti tulorekisterin asiointipalvelussa.

Kehitettävää on edelleen – Taloushallintoliitto on aktiivinen

Tapaamme jälleen tulorekisterin ja Verohallinnon edustajia helmikuun lopussa. Tämän tapaamisen tavoitteena on, että tulorekisterissä huomioidaan jatkossa ilmoitettavien tietojen osalta olennaisuudet. Tällaisia ovat muun muassa puhelinedun ilmoittaminen kuukausittain tilanteissa, joissa henkilölle ei makseta muuta palkkaa. Samoin jo saadun ravintoedun käsittely käyttökuukaudelle esimerkiksi henkilön sairastuttua. Aiheina ovat myös ilmoittamisessa vastaan tulleet ongelmat.

Nostetaan malja kaikille palkanlaskijoille – te teitte sen!

Eija Männistö

Palkka-​ ja henkilöstöhallinnon johtava asiantuntija 0400 574 768