Maahantuonnin arvonlisäveron ilmoittamisessa puutteita - ohje käsittelyyn

Maahantuonnin arvonlisäveron ilmoittamisessa puutteita - ohje käsittelyyn

Ensimmäinen uuden käytännön mukainen maahantuonnin arvonlisäveron ilmoittamispäivä oli 12.3.

Verohallinnolta saadun tuoreen tiedon mukaan ilmoituksissa on ollut paljon puutteita. Tämä on ymmärrettävää, sillä toimintamallit ovat muuttuneet olennaisesti maahantuonnin ilmoitusten käytännön toteutusvastuun siirtyessä huolintaliikkeiltä maahantuoville yrityksille ja tilitoimistoille. Syinä puutteellisiin ilmoituksiin voivat olla esimerkiksi:

• Ostolasku on päivätty ja kirjattu joulukuulle 2017, mutta tullattu (maahantuotu) tammikuussa 2018
  • Satunnaisesti maahantuovan yrityksen tilitoimisto/kirjanpitäjä ei ole huomannut tarkistaa ostolaskuista mahdollisia maahantuonteja ja tehdä ilmoitusta
  • Huolintaliikkeeltä on tullut erittely maahantuonneista ja arvonlisäveron perusteista, mutta se on mennyt asiakasyritykselle, joka ei ole sitä ymmärtänyt tilitoimistolle toimittaa.

Maksettavan arvonlisäveron määrään ei asialla ole vaikutusta, mutta Verohallinto lähestyy tilitoimistoja ja yrityksiä asian tiimoilta. Jos syntyy epäilys, että maahantuonteja on ilmoittamatta, kannattaa asia tarkistaa ja tehdä korjaava ilmoitus. Toimintamallit kannattaa myös tarvittaessa täsmentää asiakkaan kanssa jatkoa ajatellen. Huolintaliikkeiden maahantuontikoosteet ovat kustannustehokas tapa maahantuontitietojen keruuseen – niitä kannattaa useimmissa tapauksissa hyödyntää.

Tämän uutisen pdf-liitteenä on Taloushallintoliiton jäsenille toimitettu ohjeistus maahantuonnin arvonlisäveron käsittelyyn.

Janne Fredman

Taloushallinnon johtava asiantuntija Tilisanomat-lehden päätoimittaja 050 597 0223