Huijarilaskut piinaavat tilitoimistoja

LähiTapiolan uutisen mukaan sähköpostitse toteutettujen maksuhuijausten määrä on lisääntynyt. Näissä tapauksissa väärennetystä sähköpostiosoitteesta tulevalla viestillä on erehdytetty yrityksen oma talousosasto tai tilitoimisto maksamaan suorituksia huijarien tilille.

Asiasta on tänään kirjoitettu esimerkiksi Talouselämän, Kauppalehden sekä Tivi:n verkkosivuilla.

Alkuperäinen tiedote löytyy LähiTapiolan sivuilta.

Haluamme muistuttaa, että myöskin tekstiviestin lähettäjänumeron voi väärentää vaivattomasti. Huijari voi siis vahvistaa sähköpostinsa uskottavuutta lähettämällä asian varmentavan tekstiviestin käyttämällä esimerkiksi asiakkaan toimitusjohtajan matkapuhelinnumeroa tekstiviestin lähettäjätiedoissa.

Suosittelemme, että poikkeuksellisissa maksupyynnöissä tilitoimisto varmentaa asian lähettämällä itse tekstiviestin omista yhteystiedoistaan löytyneeseen asiakkaan yhteyshenkilön numeroon tai soittamalla tälle.

Varminta on toki käyttää asianmukaista sähköistä tunnistautumista esimerkiksi pankkitunnuksia hyväksikäyttäen.

Lisätietoja teemasta löydät myös Tilisanomista: