Henkilöiden veroilmoituksille tiedot tulorekisteristä – tulorekisteriin tietojen mahdolliset korjaukset 16.3. mennessä

Verohallinto saa ensimmäistä kertaa palkanmaksajien ilmoittamat tiedot tulorekisteristä henkilöiden esitäytetyille veroilmoituksille. Mikäli tulorekisteriin vuodelle 2019 ilmoitetuissa tiedoissa on korjattavaa, niin 16.3.2020 mennessä tehdyt oikaisut ennättävät veroilmoituksille. Suoritusten ilmoittajan on tehtävä mahdolliset korjaukset tulorekisteriin.

Alkuvuoden aikana erityisesti tapaturmavakuutusyhtiöt ovat ilmoittaneet, että tapaturmavakuuttamisen tiedoissa on puutteita sekä vakuutuksen alaisissa suorituksissa että ammattiluokkakoodeissa. Tammikuun tiedotteessamme kerroimme tästä tarkemmin. Vakuuttamisiin liittyvissä tulorekisteri-ilmoitusten korjauksissa on ensin mitätöitävä aiemmin annettu ilmoitus, jonka jälkeen on annettava uusi ilmoitus. Tulorekisterin ohjeessa mitätöinnistä tarkemmin.

Mitätöinti- ja uusi ilmoitus samana päivänä

Mitätöinti- ja uusi ilmoitus on annettava saman päivän aikana kello 16 mennessä, jolloin ne tulorekisterissä kirjaantuvat samalle ilmoituspäivälle ja siirtyvät tiedon käyttäjille yhtäaikaisesti. Näin toimien tiedon käyttäjien mahdollisia maksuista aiheutuvia viivästysseuraamuksia ei pitäisi ilmoittajalle syntyä. Mikäli ilmoituksen korjaamisesta syntyy viivästysseuraamuksia tilanteissa, joissa ei ole kyse ilmoitettavan palkkasumman muuttumisesta ja korjaus on tehty ohjeiden mukaisesti, voi ainakin verohallinnolle tehdä hakemuksen viivästyskorkojen perimättä jättämisestä.

Tulorekisteristä on saavissa raportteja, joiden avulla voi varmistua, että palkkahallinnon ja tulorekisterin tiedot täsmäävät.

• Maksajan palkkatietoilmoitusten tulolajikohtainen yhteenveto -raportilla (csv-muoto) on mahdollista rajata tietoja muun muassa tulonsaajittain ja halutulla aikavälillä, joka voi kuitenkin olla enintään 31 päivää. Raportilla tiedot on eritelty tulolajeittain.
  • Maksajan palkkatietojen yhteenveto -raportilla (pdf-muoto) tiedot ovat kokonaisilta kuukausilta yhteensäsummina, eri sosiaalivakuutusten alaiset suoritukset ovat eriteltynä. Tiedot eivät ole tulonsaajatasolla.

Eija Männistö

Palkka-​ ja henkilöstöhallinnon johtava asiantuntija 0400 574 768