​Helpotusta ulkomaisten yritysten Suomi.fi-valtuushakemuksiin – apostillea ei tarvita

Ulkomaisten yritysasiakkaiden valtuushakemuksiin liittyneiden liiteasiakirjojen hyväksymismenettelyä on helpotettu. Liiteasiakirjoja ei enää tarvitse laillistaa Apostille- tai Grand Legalisation -menettelyllä.

Ulkomaalaisten valtuushakemusten liiteasiakirjojen on oltava kuitenkin alkuperäisiä ja viranomaisen oikeaksi todistamia. Oikeaksi asiakirjan todistava viranomaistaho vaihtelee maittain, joten ohjeita asiakirjan oikeaksi todistamiseen on tiedusteltava sen maan viranomaiselta, joka asiakirjan on myöntänyt. Useimmiten oikeaksi todistaminen tekee julkinen notaari tai paikallinen rekisteriviranomainen

Hyväksyttävät asiakirjan kielet ovat suomi, ruotsi ja englanti. Mikäli asiakirja on muulla kielellä, asiakirja tulee käännättää virallisella kielenkääntäjällä, mutta käännöstä ei tarvitse erikseen laillistaa.

Ulkomaisten yritysten valtuushakemukseen pitää siis laittaa mukaan:

• alkuperäinen, julkisen notaarin tai rekisteriviranomaisen oikeaksi todistama kaupparekisteriote ja
  • viranomaisen oikeaksi todistama kopio allekirjoittajan (tai allekirjoittajien) voimassa olevasta passista

Päivityn ohjeen löydät DVV.n sivuilta. Ohje julkaistaan myös ruotsiksi ja englanniksi.

Muista myös ulkomaisen henkilön tunnistusratkaisu Finnish Authenticator. Se on tarkoitettu Katso-tunnistusta käyttäneille ulkomaalaista organisaatiota edustaville ulkomaalaisille henkilöille, joilla ei ole suomalaista henkilötunnusta. Palvelu korvaa Katso-tunnistuspalvelun tälle käyttäjäryhmälle. Lue lisää DVV:n sivuilta.

DVV muistuttaa myös, että asiakkaiden, joille DVV on lähettänyt lisätietopyynnön koskien asiakirjojen laillistamista, ei tule soittaa DVV:n asiakaspalveluun kiirehtiäkseen asian käsittelyä. DVV käy parhaillaan läpi niitä hakemuksia, joista selvityspyyntö on lähetetty ja on asiakkaisiin yhteydessä joko tarkennetulla lisätietopyynnöllä tai ilmoituksella hakemuksen hyväksymisestä.

Janne Fredman

Taloushallinnon johtava asiantuntija Tilisanomat-lehden päätoimittaja 050 597 0223