Eurooppalaisen standardin mukainen verkkolaskutus tulossa syksyllä

Eurooppalaisen standardin mukainen verkkolaskutus tulossa syksyllä

Valtiokonttori antoi keväällä jatkoaikaa vaatimukselleen eurooppalaisen standardin mukaisista verkkolaskuista koronatilanteen luoman työpiikin vuoksi. Valtiokonttori suositteli kuitenkin kehitystyön jatkamista, vaikka vanhempia verkkolaskuformaatteja vielä otetaankin vastaan. Valtiolla on jo nyt mahdollisuus ottaa vastaan eurooppalaisen standardin mukaisia verkkolaskuja.

Valtiokonttori tiedottaa syksyllä, milloin siirtymäaika päättyy valtion verkkolaskujen osalta. S-ryhmä puolestaan edellyttää toimittajiltaan eurooppalaisen standardin mukaisia laskuja tämän vuoden loppuun mennessä, Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta (SOK) jo 17.6. alkaen. Näyttää todennäköiseltä, että eräät muutkin suuret ostajat ovat pikkuhiljaa seuraamassa perässä.

Asia tulee siis ottaa uudelleen pöydälle pk-yrityksissä ja niiden laskutuspalvelua hoitavissa tilitoimistoissa syksyn tullen. Viimeistään syys-lokakuussa on tulossa tarkempaa tiedotusta aikatauluista.

Tätä asiaa ei tule pk-yrityksissä ja tilitoimistoissa nähdä pelkkänä haasteena ja lisätyönä. Eurooppalaisen standardin myötä verkkolaskujen tietosisältö paranee olennaisesti esimerkiksi laskun rivitietojen osalta. Tämä mahdollistaa tilitoimistoissa esimerkiksi helpomman ja oikeellisemman ostolaskujen automaattitiliöinnin.