​Eräät yritykset eivät saa pankkitiliä – havaintoja tilitoimistokentältä

Tilitoimistoilta on alkanut tulla Taloushallintoliittoon yhteydenottoja sen vuoksi, että eräille tilitoimistojen asiakasyrityksille ei avata asiakassuhdetta ja maksutiliä mihinkään pankkiin. Nämä tilanteet voidaan jakaa kahteen kategoriaan:

• Yrittäjä on esimerkiksi venäläistaustainen tai muusta maasta, johon liittyy kohonnut rahanpesun riski
  • Yrittäjällä on taustallaan maksuhäiriömerkintöjä

Pankit eivät ole kummassakaan tapauksessa yleensä perustelleet, miksi asiakassuhdetta ei perusteta. Joissakin tapauksissa tili on lopulta saatu avattua tilitoimiston avustuksella.

Laki velvoittaa pankkeja tarjoamaan peruspankkipalvelut kuluttaja-asiakkaille, mutta ei yrityksille. Jos yritys ei saa avattua pankkitiliä, vaikeutuu sen toiminta olennaisesti. Käytännössä ainoa toimintamalli on käyttää yrittäjän omaa tiliä myös yrityksen rahaliikenteeseen. Tilitoimistolle aiheutuu ylimääräistä työtä, kun se joutuu erittelemään tilin rahaliikenteen yrittäjän omaan ja yrityksen rahaliikenteeseen. Ongelmaa voi toki kiertää siten, että yrittäjä hankkii toisen oman pankkitilin, jota kuitenkin käytetään yrityksen maksuliikenteeseen.

Olemme raportoineet tilanteesta Finanssivalvontaan ja Finanssiala ry:lle ja pyytäneet heiltä selvitystä tilanteesta ja sen taustoista. Lähetämme Taloushallintoliiton jäsenistölle kyselyn, jossa selvitämme tilanteen laajuutta.